Twee inzittenden overleden bij botsing tussen trein en auto in Boazum

Bij aan aanrijding tussen een trein en een auto in Boazum zijn zaterdagochtend twee mensen om het leven gekomen. Het ongeluk gebeurde bij de spoorovergang aan de Singel, even ten noorden van het dorp. De twee inzittenden zijn ter plaatse overleden. Er zijn diverse hulpdiensten aanwezig. Er wordt nog onderzoek gedaan naar de oorzaak van het ongeluk.
Zaterdag botsten een auto en een trein in Boazum:
Het gaat om een onbewaakte spoorovergang. Het weggetje Singel loopt vanaf de overgang enkel nog tot minicamping Nij Wybranda.

100 meter meegenomen

Woordvoerder Bert Sietzema vertelt dat de politie druk bezig is met het onderzoek. "We weten nog niet hoe dit precies kon gebeuren. Wat we weten is dat een passerende trein een auto heeft geraakt. De trein heeft de auto zo'n 100 meter meegenomen over het spoor."
Woordvoerder Bert Sietzema van de politie
Volgens Sietzema is de politie ook bezig om de identiteit van de inzittenden vast te stellen. "We willen graag getuigen horen over het ongeluk. We praten ook met de conducteur en doen onderzoek naar de sporen ter plaatse." Dat onderzoek kan volgens Sietzema nog uren duren.
In de trein zaten naast de machinist nog drie personen. "Zij zijn niet gewond geraakt. Deze reizigers hebben intussen hun reis hervat."

Geen treinen tussen Leeuwarden-Sneek

Door de aanrijding rijden er geen treinen tussen Leeuwarden en Sneek. Vervoerder Arriva zet bussen in tussen Leeuwarden, Mantgum, Sneek-Noord en Sneek, maar reizigers moeten rekening houden met langere reistijden De verwachting is dat het oponthoud nog zeker tot 16.30 uur duurt. De treinen tussen Sneek en Stavoren rijden nog wel, zo meldt Arriva.
© AS Media

Tweede ongeluk bij dezelfde spoorovergang

Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk gebeurt bij de betreffende spoorovergang in de Singel. Op 8 juli 2019 botste er ook al een trein op een auto, toen kwam een bestuurder met de schrik vrij. Na dat ongeluk gaf spoorbeheerder ProRail aan dat ze druk zijn met de planvorming voor het weghalen van dergelijke onbewaakte spoorovergangen.
Een foto van het ongeluk in 2019 © CAMJO media / Robert Jan Boonstra
Aldert Baas van ProRail noemt het dodelijke ongeluk bij Boazum verschrikkelijk. "We zijn ondersteboven van de ernst van het ongeluk. Als er mensen omkomen, dan is dat ingrijpend. Wij leven mee met de nabestaanden."
Ook ProRail is in afwachting van het onderzoek naar wat er gebeurd is en hoe dat precies kon gebeuren. "Het gebeurde op een overweg zonder bomen of bellen. Het is wel duidelijk dat zulke overwegen gevaarlijk zijn en dat we daar vanaf moeten. Dat wil ProRail heel graag, we werken er met man en macht aan."
Aldert Baas van ProRail
Volgens Baas maakt dit ernstige ongeluk wel duidelijk hoe gevaarlijk dergelijke onbewaakte spoorovergangen kunnen zijn. "Het liefst heffen we overwegen op. Waar het echt niet anders kan proberen we tot bomen en bellen te komen als beveiliging. Dat is hier ook het plan. Die planontwikkeling is gaande, maar helaas hebben we dit ongeluk er niet mee kunnen voorkomen."

Plan voor automatische beveiliging

Na het ongeluk in 2019 was volgens Baas al duidelijk dat er actie moest worden genomen. "Toen hebben we aangegeven dat we met gemeente en provincie in gesprek zijn om tot een plan te komen om deze overweg aan te pakken. Die gesprekken zijn afgerond en inmiddels zijn we in de planuitwerking."
Er ligt dus wel een akkoord over de spoorovergang bij Bozum, zegt Baas. Er zal een automatische installatie worden geplaatst die de weg afsluit als er een trein komt. "Er komt dus beveiliging bij deze overweg. Dus het wordt beter, maar tot die tijd: wees heel voorzichtig."
Het duurt te lang om dit soort overwegen aan te pakken, maar we moeten het samen met overheden en de omgeving doen. We willen graag snel, maar het is vaak ingewikkeld.
Aldert Baas van ProRail
Maar sinds het vorige ongeluk zijn inmiddels wel twee jaren verstreken. "Dat duurt inderdaad lang, dat vinden wij ook. Het duurt te lang om dit soort overwegen aan te pakken, maar we moeten het samen met overheden en de omgeving doen. We willen graag snel, maar het is vaak ingewikkeld. We moeten tot goede plannen en financiering komen," aldus Baas.
De spoorovergang in de Singel © AS Media
Volgens ProRail zijn er veel partijen nodig voor zo'n besluit. "Er gaat een wegbeheerder over, maar het is ook een spoorweg. Achter deze overweg ligt een boerderij. Die moet natuurlijk wel bereikbaar blijven. Dus je moet met elkaar echt kijken hoe je tot een goede aanpak komt."