Uitslaande brand door frituurpan in gebouw watersportvereniging Heeg

04 jun 2021 - 18:53

In de haven van Heeg is vrijdagavond een uitslaande brand geweest in het gebouw van de plaatselijke watersportvereniging aan de Pharshoeke. De brand was snel onder controle, maar volgens de brandweer is er veel brand-, rook- en waterschade.

Brand in Heeg

Bootrecreanten die met hun boot in de haven lagen, zagen rook uit het gebouw komen en belden de hulpdiensten. Eén van de recreanten was politieman. Hij zag meteen dat de situatie ernstig was. Mogelijk kon met het snelle optreden van de getuigen worden voorkomen dat de brand nog meer uit de hand zou lopen. "Maar ook de snelle 'binnenaanval' van de hulpdiensten heeft geholpen om het pand te behouden", vertelt Marten Klaas Brinksma van Brandweer Fryslân.

Bij de brand kwamen vlammen en rook uit het dak van het gebouw. Volgens de brandweer ontstond de brand in een frituurpan. Door de afvoer sloeg het vuur over naar het dak. Er waren geen mensen meer in het gebouw aanwezig. Uit voorzorg hebben recreanten de campers die voor het gebouw stonden snel verplaatst.

Foto: Noordernieuws/De Vries Media

WaterSportvereniging Heeg maakt gebruik van het gebouw. Volgens voorzitter Maarten Stuurman van de Vereniging van Eigenaren van het gebouw is de schade groot. "We zijn erg geschrokken, het pand komt uit 2015."

De voorzitter, die erg emotioneel was, liet op een foto zien dat de keuken compleet verwoest is. "Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken. We zijn blij dat de brandweer zo zijn best heeft gedaan. Zonder die inzet had het veel erger kunnen zijn, maar alsnog blijft de schade enorm."

(Advertentie)
(Advertentie)