Duitsland waarschuwt containerschepen voor slecht weer boven Wadden

De internationale aanpak van de risico's van zeecontainervaart boven de Waddeneilanden komt langzaamaan op gang. Zo zal Duitsland ook kleinere containerschepen waarschuwen bij slecht weer voor de gevaren van de vaarroute boven de Waddeneilanden, komen er binnenkort concrete voorstellen op tafel bij de International Maritime Organization en wordt er binnen Europa gekeken naar het beter vastzetten van containers.
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Dat alles naar aanleiding van de 342 containers die de MSC Zoe begin 2019 verloot boven de Waddeneilanden. Duitsland waarschuwt nu al containerschepen van 200 meter en groter. Maar na overleg met Nederland en na het containerverlies van de Baltic Tern, dat zo'n kleiner schip is, is het Duitsland nu ook duidelijk geworden dat een waarschuwing voor ondiep water een goed plan is bij slecht weer op de zuidelijke vaarroute.

Landen voelen niets voor strenge beperking

Schepen kunnen dan verder noordelijk van de eilanden varen als ze de waarschuwing volgen. Omdat het Waddengebied een kwetsbaar natuurgebied is, adviseerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid om dat te gebruiken om de scheepvaart meer beperkingen op te leggen.
Duitsland en Denemarken voelen daar echter niets voor, zo schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

Aanbeveling

Na overleg zijn Duitsland en Denemarken wel bereid om mee te werken aan een niet-verplichtende aanbeveling van de International Maritime Organization (IMO). Dat betekent dat er concreet in de zogeheten IMO's Ships' Routeing Guide informatie komt over de risico's op containerverlies.
Die 'guide' wordt gebruikt bij voorbereidingen van reizen door de bemanning. Eerder deze maand is met Duitsland bij datzelfde IMO een voorstel ingediend waarbij alle containerschepen verplicht worden om betere apparatuur mee te nemen om de slingerhoek te meten. Een dergelijk voorstel zal wel veel tijd kosten.
Het slingeren van de MSC Zoe was een belangrijke reden waarom de containers in de Noordzee terechtkwamen.
Volgens burgemeester Leo Pieter Stoel van Ameland helpen de adviezen van Duitsland enigszins, maar nog niet per se genoeg. "Het vermindert het risico, maar voor de kleine schepen is het daarmee niet gedaan. Het is alsnog belangrijk dat de containers goed vastgesjord zijn. De Europese Commissie heeft informeel aangekondigd ook te kijken naar het vastzetten en naar gekwalificeerd personeel."
Een containerinspectie door de Inspectie Leefomgeving en Transport in Rotterdam © Omrop Fryslân, Remco de Vries
Wat ook uit de onderzoeken bleek, is dat de 'twistlocks' en al het andere gereedschap om de containers vast te zetten niet mee zijn veranderd met het steeds groter worden van de containerschepen. Volgens de minister heeft de Europese Commissie informeel aangekondigd dat ze een speciaal soort typekeur willen onderzoeken om daar wat aan te doen. In de herfst willen ze daarover om tafel met de lidstaten.

Extra controle

Eerder is al toegezegd dat de Inspectie Leefomgeving en Transport een extra controle zal uitvoeren op de gewichten van de containers. Dat wordt nu voorbereid. Uit een rapport van de inspectiedienst bleek eerder dat alles nog lang niet goed voor elkaar was op de containerschepen.
Met het rapport wil de minister in IMO-verband de rest van de wereld zover krijgen dat er bij reguliere inspecties meer aandacht komt voor controles op het goed vastzetten van containers. Zij houdt vast aan het controlesysteem zoals dat nu werkt in Europa, waarbij schepen met een hoger risico meer worden gecontroleerd.

Onderzoeken

Verder lopen er nog onderzoeken naar de risico's van kleinere containerschepen boven de Waddeneilanden en de komst van een verkeersbegeleidingssysteem. De Nederlandse wet veranderen om zelfs bij nood sneller te kunnen ingrijpen, lijkt er niet van te komen.
Omdat bij de MSC Zoe de kapitein pas laat door had dat hij in zo'n noodsituatie zat en dat er containers was verloren, zet de minister in op een betere informatiepositie van de bemanning. Bij de Baltic Tern ging het formeel ook niet om een nautische noodsituatie. Er is verder ook gesproken met de verzekeraars, maar die willen nog geen strengere eisen stellen. Zoiets zou volgens hen met de IMO moeten worden geregeld.