Tweede Kamer bang dat dure Lelylijn 'weer over de rand valt'

20 Mei 2021 - 12:19

Er is nog lang geen financiële garantie voor de komst van de nieuwe Lelylijn van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar Groningen. Demissionair staatssecretaris Van Veldhoven is tot nu toe zuinig over de kansen voor de nieuwe spoorverbinding.

De Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat met rechts Habtamu de Hoop - Foto: Omrop Fryslân

Het beoogde tracé van de nieuwe spoorlijn loopt van Lelystad via Heerenveen en Drachten naar Groningen. De Lelylijn is bij vele politieke partijen opgenomen in het partijprogramma, maar dat is nog geen garantie dat de 125 kilometer lange spoorlijn er ook echt gaat komen.

"Boter bij de vis"

"In de formatie zal er voor de Lelylijn boter bij de vis moeten komen, anders wordt de financiering van het projekt buitengewoon complex", zegt demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven Zij was woensdag in de Tweede Kamer zuinig over de kansen van de Lelylijn.

Nederland moet de komende jaren meer geld vrijmaken voor onderhoud en beheer van de bestaande infrastructuur, zo zei ze tegen de nieuwe Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Verslaggever Onno Falkena over de kansen voor de Lelylijn

Voor de modernisering en uitbreiding van het Nederlandse spoorwegennet is de komende jaren veel geld nodig. Van alle projecten in Van Veldhovens 'Toekomstbeeld OV 2040' is de Lelylijn verreweg het duurste.

De fractiewoordvoerders van CDA, ChristenUnie, PvdA en de SP wilden van Van Veldhoven weten wat zij vindt van de noordelijke inbreng in het 'Deltaplan voor het Noorden' en wat ze daarmee gaat doen. In het rapport 'Bouwstenen voor het Deltaplan' pleiten de provincies Fryslân, Groningen , Drenthe en Flevoland voor 9,5 miljard aan investeringen in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn, in ruil voor de bouw van 220.000 woningen extra.

"Nog enkele uitwerkingsslagen nodig"

Van Veldhoven constateert dat het voorstel er ligt, maar is van mening dat er "nog enkele uitwerkingsslagen" moeten worden gemaakt. "In het plan moet met name de samenhang met de woningbouw nog verder worden uitgewerkt", zei Van Veldhoven.

Volgens de staatssecretaris is het ook nodig om geld voor de Lelylijn uit het nationaal Groeifonds te halen. Een eerste aanvraag voor de Lelylijn voor een bijdrage uit dit fonds is mislukt, omdat de plannen toen toch onvoldoende uitgewerkt waren.

Een tweede, beter uitgewerkte aanvraag maakt mogelijk meer kans, denkt de staatssecretaris. Ze voegde eraan toe dat het besluit daarover niet aan de politiek is, maar aan de volledig onafhankelijke jury van het Groeifonds onder leiding van oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.

Het tracé voor de Lelyline loopt in principe langs de A6 en de A7 - Foto: Omrop Fryslân

Tweede Kamerlid Pieter Grinwis van de ChristenUnie begint zich zorgen te maken over Lelylijnplannen. "Dit project is steeds over de rand gevallen. Dat mag niet opnieuw gebeuren. Als in een nieuw, dun regeerakkoord straks niet het woord Lelylijn staat, dan komt de lijn er niet."

Grinwis noemde het rapport 'Bouwstenen voor het Deltaplan' overtuigend. "Een nieuwe spoorlijn in combinatie met woningbouw is een winnende combinatie."

Zuinige reactie staatssecretaris

Grinwis noemde de reactie van de staatssecretaris op het rapport 'zuinig'. Het was volgens hem maar goed dat vooral Habtamu de Hoop (PvdA) en hij druk uitoefenen op de staatssecretaris om met de Lelylijn aan de slag te gaan.

De staatssecretaris kwam echter niet verder dan de toezegging "dat over de Lelylijn het laatste woord nog niet is gezegd". Komend najaar hoopt zij in overleg met de noordelijke provincies een volledig Deltaplan aan de Kamer te kunnen voorleggen.

Luister naar Pieter Grinwis (CU)

(Advertentie)
(Advertentie)