Freedsmerk: "Wij kijken eigenlijk alleen nog naar Netflix en Disney"

07 Mei 2021 - 15:21

Televisieprogramma's als Radar, Andere Tijden, Opsporing Verzocht en Het Familiediner staan onder druk en moeten mogelijk zelfs verdwijnen. Dat komt omdat de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) zich meer op kijkers onder de 50 wil richten. "Dat heeft geen nut. Netflix en Disney hebben de slag al lang gewonnen. Ouderwets televisie kijken, dat doen jongeren niet meer!". Dit soort reacties kwamen er veel op de Leeuwarder vrijdagsmarkt toen we er naar vroegen.

Foto: Omrop Fryslân, René Koster

Twee dertigers waren duidelijk: ""Wij kijken eigenlijk nooit meer TV sinds Netflix. Alleen nog de Formule 1 en zelfs dat is niet te zien bij de NPO. Als je je op het jongere publiek wilt richten, moet je echt wel met hele creatieve ideeën komen, want er zijn voor deze groep al zo veel alternatieven!"

Een andere man vertelde dat hij thuis vijf jongeren onder de twintig heeft: "Die ben je sowieso kwijt, Die kijken nooit TV. Zelf raak ik trouwens ook wel wat uitgekeken op de gewone TV. Daar is tegenwoordig zoveel lulligheid op..."

De poelier vertelde dat hij maar naar één programma kijkt: Goede tijden, Slechte tijden. "Maar dat komt ook omdat de vrouwen dat kasje met de knopjes hebben..." Een vader en moeder met jonge kinderen bleken ook vooral programma's van Disney en Netflix af te nemen. "Ik wil ook niet meer verplicht zijn om een programma op een vast moment te zien."

Een ander voegde daar nog aan toe dat je bij zo'n abonnee-kanaal één keer een vast bedrag in de maand betaalt en dan verder van de reclame af bent, niet meer hoeft op te nemen en alles kan zien wanneer het je uitkomt. "Als de NPO zoiets invoert kan het misschien weer jongeren aan zich binden."

Freedsmerk: Moet de televisiewereld zich meer richten op jongeren?

Trefwoorden: 
freedsmerk tv NPO publieke omroep
(Advertentie)
(Advertentie)