Fokkens over eigen bouwplan: "Vijf van de tien economen zullen zeggen dat het niet haalbaar is"

Gedeputeerde Avine Fokkens trekt zich niets aan van de kritiek die er deze week kwam op het ambitieuze bouwplan voor honderdduizend nieuwe woningen in ruil voor een snelle spoorverbinding. "Zet tien economen bij elkaar, en leg het plan voor, en ik denk dat vijf economen zullen zeggen het is wel haalbaar, en vijf wellicht zullen zeggen het is niet haalbaar." Ze zet de plannen door. "We willen het gewoon. Klaar."
Fokkens: "Vijf van de tien economen zullen zeggen dat het niet haalbaar is"
Eerder deze week meldden de noordelijke provincies dat ze gezamenlijk 220.000 nieuwe huizen willen bouwen als er een nieuwe spoorverbinding over Drachten komt. In Fryslân gaat het om 45.000 woningen. Zoveel staan er ook in de stad Leeuwarden.
Deskundigen hebben kritiek op de plannen. Volgens directeur Taco van Hoek van het Economisch Instituut voor de Bouw is het een kansloze missie. Hij denkt niet dat de woningen er zullen komen. "Het plan lijkt meer ingegeven door het feit dat men graag infrastructurele investeringen wil hebben, dan dat het een oplossing is voor de woningnood."
Van Hoek zegt dat er geen belangstelling is voor honderdduizend woningen in Noord-Nederland, omdat mensen niet zover willen verhuizen. Volgens hem willen mensen dicht bij familie wonen, of er nu wel of niet een snelle treinverbinding ligt.
Fokkens zegt nu dat het niet de bedoeling is om mensen uit het westen naar Fryslân te lokken met de nieuwe woningen. "We bouwen de woningen in eerste instantie voor onze 'eigen Friezen', om het zo maar even te zeggen. Ook om ze hier te houden. Ik wil graag dat mijn kinderen hier kunnen blijven wonen, en werken. Dat wordt steeds moeilijker."
In It Polytburo spreken presentatoren Andries Bakker en Eric Ennema iedere week met een gast over de actuele thema's in de politiek. Deze week zat VVD-gedeputeerde Avine Fokkens aan tafel. Bekijk hier de volledige uitzending.
Fokkens is er niet bang voor dat de nieuwe huizen de ruimte in Fryslân zullen aantasten. "Vergelijk het met de boot naar Ameland. Daar zitten heel veel mensen op, maar op het eiland zie je ze niet meer terug. De woningen staan straks door heel Friesland."
Het is de bedoeling dat de meeste nieuwe woningen in grotere plaatsen komen, zegt Fokkens. Ze noemt Drachten, Leeuwarden en Heerenveen. "Die zullen het meeste bouwen, dat is de inzet. Maar we willen ook dat de dorpen eromheen ervan kunnen profiteren."

Fokkens 'teleurgesteld' in partijleider Rutte

De meeste lijsttrekkers lieten voor de verkiezingen weten dat ze de Lelylijn graag wilden. Mark Rutte heeft dat niet gedaan. Hij is de voorman van dezelfde partij als Fokkens, de VVD. Fokkens is daar teleurgesteld over.
Fokkens hie leaver sjoen dat Rutte 'ja' sei tsjin de Lelyline
"Ik had liever gezien dat hij volmondig 'ja' had gezegd tegen de Lelylijn", zegt Fokkens. Maar volgens haar is Rutte geen tegenstander. "Hij zei eerder dat het gek is dat Drachten niet aan het spoor ligt. Hij is niet tegen de Lelylijn. Maar de coronacrisis heeft veel geld gekost, zegt hij. Het moet wel betaald worden."

Statenleden later geïnformeerd dan de pers

Fokkens kreeg deze week stevige kritiek uit de Provinciale Staten, omdat de pers eerder op de hoogte was van de bouwplannen dan de provinciale politici. Fokkens wilde op die manier voorkomen dat er iets zou uitlekken. Fokkens benadrukt dat de pers onder embargo is geïnformeerd. Dat betekent dat de journalisten wel op de hoogte waren, maar dat ze hadden afgesproken om er niet over te publiceren, in dit geval tot maandagmorgen.
De Statenleden zijn voor de publicatie in de pers op de hoogte gebracht, via e-mail. Die mail is midden in die nacht verzonden.
"Ze waren wel van te voren geïnformeerd", zegt Fokkens. "We wilden de plannen goed neerzetten, zodat de boodschap ook overkomt in Den Haag. Dan is het normaal dat je de pers stukken onder embargo toestuurt. Dat doen we wekelijks."
"De argewaasje is oerdreaun"
De gedeputeerde raakt bijna gepikeerd wanneer Eric Ennema haar vraagt of de commotie overdreven is. "Ik heb een opdracht van de Staten. 'Fokkens, realiseer de Lelylijn.' Daar ben ik al twee jaar bijna dagelijks mee bezig. En dit is een manier om dat te doen."
Volgens Fokkens worden de plannen niet van vandaag op morgen gerealiseerd. "Dit zijn de bouwstenen. Het is aan het ministerie om dit op te pakken. Het is niet zo dat die woningen er binnen een paar jaar staan. Dat kan zomaar tot 2040 duren."