Noord-Nederland wil 9,5 miljard van het Rijk voor nieuwe spoorlijnen

19 apr 2021 - 06:29

De drie noordelijke provincies en Flevoland willen dat het nieuwe kabinet 9,5 miljard euro investeert in de aanleg van drie nieuwe of aangepaste spoorlijnen. Ook willen ze 220.000 huizen bouwen.

Noorden wil miljarden voor spoorlijnen

De plannen voor de spoorlijnen betreffen de Lelylijn, de Nedersaksen-lijn en het verbeteren van de huidige treinverbindingen tussen Groningen, Leeuwarden en de Randstad. Alle plannen staan in het rapport 'Bouwstenen voor het Deltaplan'. Dat rapport wordt naar de Tweede Kamer en het nieuw te vormen kabinet gestuurd. Den Haag moet zich nog buigen over alle plannen en voorstellen.

Het rapport is een eerste reactie op de vraag vanuit de Tweede Kamer over wat er voor nodig zou zijn om het Noorden te laten groeien. Volgens gedeputeerde Avine Fokkens is het antwoord op die vraag eigenlijk wel heel duidelijk: "Wij willen een bijdrage leveren als het gaat om de landelijke roep om meer woningen, maar dat kan niet zonder een sterk verbeterde infrastructuur."

Foto: Omrop Fryslân, Wytse Vellinga

Het grootste deel van de investering die hiervoor nodig is, gaat naar de Lelylijn. Deze nieuwe spoorlijn loopt van Groningen naar Lelystad via Drachten en Heerenveen. Kosten van het project worden geschat op 6,5 miljard euro. "Die Lelylijn is voor ons een heel belangrijk onderdeel van het plan en wij zijn er ook van overtuigd dat het nu kan", aldus Fokkens. "Eigenlijk alle politieke partijen in de Tweede Kamer hadden de lijn opgenomen in hun verkiezingsprogramma, dus dat ziet er goed uit."

Focus verder

Maar ook de bestaande spoorlijn naar de Randstad zou moeten worden verbeterd. Ook zou er een spoorlijn moeten komen tussen Groningen en Enschede om ook de verbinding tussen het Noorden en het Oosten van Nederland te verbeteren. "En uiteindelijk willen we ook dat de Lelylijn in de toekomst doorgetrokken wordt naar Hamburg en Scandinavië."

In oersjoch fan de trije nije spoarlinen - Foto: Rapport “bouwstenen voor het Deltaplan”

Noord-Nederland zou met die betere verbindingen ook meer inwoners kunnen trekken. Zo zouden er in Fryslân volgens het plan 45.000 nieuwe woningen kunnen worden gebouwd. "Dat betekent bijna honderdduizend extra inwoners", zo rekent Fokkens uit.

Weerstand tegen huizenplan

Dat laatste roept ook wel wat weerstand op. In een eerder stadium zei onder andere de FNP al dat ze niet zitten te wachten op al die extra mensen van buiten Fryslân. De partij heeft er ook moeite mee dat de provincies zo'n vergaand voorstel naar de Tweede Kamer stuurt, zonder dat er eerst over gesproken is in gemeenteraden en Provinciale Staten. Fokkens begrijpt die gevoelens, maar zegt ook dat het eigenlijk niet anders kan. "Met de vergrijzing van nu hebben we echt nieuwe mensen nodig in Noord-Nederland."

Waar de huizen precies moeten komen, is nog niet bekend, Fokkens wil daarover in gesprek met onder andere natuurorganisaties. Maar eerst is het wachten dus op de reactie van uit Den Haag. Fokkens is echter optimistisch. "Over tien jaar komt de eerste trein via de Lelylijn naar Fryslân."

Foto: Omrop Fryslân, Wytse Vellinga

Vervoer in 2040

In de Tweede Kamer wordt half maart gesproken over hoe het Openbaar Vervoer in Nederland er in het jaar 2040 uit moet zien. In dat rapport staat de Lelylijn op een lijstje van mogelijke nieuwe spoorlijnen, maar nog niet in het overzicht van nieuwe spoorlijnen die beslist nodig zijn. Het debat over het OV-2040 wordt daarmee een mooie test om te zien wat alle mooie woorden voor de Lelylijn in de vele verkiezingsprogramma's in de Haagse politiek daadwerkelijk waard zijn.

Gedeputeerde Avine Fokkens

(Advertentie)
(Advertentie)