Friese rijscholen dubbel over adviesrapport: rijlessen kunnen duurder worden

Autorijlessen en -examens moeten flink op de schop, dat staat in een rapport dat door een adviescommissie is aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer. Er zouden meer theorie- en praktijkexamens moeten komen. Eisen voor instructeurs moeten strenger en er moet een nieuwe controle-inspectie komen. Volgens Friese rijschoolhouders zitten er goed ideeën tussen, maar hebben de plannen ook nadelen. Zo kunnen losse rijlessen flink duurder worden.
© Shutterstock.com (Dafinchi)
Rijschoolhouder Ettie Isodora uit Sneek herkent het beeld van grootschalige misstanden niet in die mate. "Ik denk dat de autorijlessen van de meeste rijscholen goed genoeg zijn. Het rapport dat aan de minister aangeboden is door Emile Roemer is een onderzoek naar hoe de rijschoolbranche alles zou kunnen verbeteren. Roemer vindt dat het vak meer gewaardeerd moet worden, dat vinden wij ook. Hij wil onderzoeken of een mbo-opleiding een oplossing is om de kwaliteit te verbeteren."

Verantwoordelijkheid CBR

Isodora wijst ook op de verantwoordelijkheid van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen). "Er zijn zo'n 6.600 rijscholen, waarvan 1.500 niet goed presteren. Het CBR kan in het systeem zien welke rijscholen lage percentages hebben en geen examens afnemen. Daar kunnen ze in principe de overeenkomst mee opzeggen. Met misstanden bedoelen ze examenfraude, slecht lesgevende instructeurs en financieel wanbeleid. Iedereen is het er wel over eens dat dit moet veranderen. Maar daar kunnen het CBR en IBKI ook veel aan bijdragen." Het IBKI is het instituut voor examinering en certificering voor de mobiliteitsbranche.
Rijschoolhouder Ettie Isodora uit Sneek
Het CBR heeft echter zelf ook met veel problemen en achterstanden te maken. Dat moet volgens Isodora ook anders. "We hebben aangegeven dat het niet verkeerd zou zijn om serieus te overwegen om meerdere examen-instituten toe te laten. Wij krijgen zelf iedere vijf jaar van het IBKI of het CBS een beoordelingsprotocol. Dan komt er iemand achter in onze auto zitten om te kijken hoe we het doen. Ze willen dat dit vaker gebeurt, maar er is nu al te weinig capaciteit bij het CBR."

Meer toetsen is duurder

Er zouden meer tussentijdse theorie- en praktijktoetsen moeten komen, staat in de plannen. Van dit plan ziet Isodora ook nadelen. "Als er meerdere toetsen nodig zijn die het CBR af moet nemen, dan zal het ook duurder worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Nu zijn de prijzen ongeveer 42 euro per uur, dan zou het misschien richting de 60 euro gaan." Bovendien werken veel rijscholen al met tussentijdse toetsen.