Grote klus voor Rijster jachtbouwer: vier nieuwe KNRM-reddingsboten

05 mrt 2021 - 10:44

Eventjes ten noorden van het Rijsterbos is Jachtbouw Folmer bezig met een bijzondere klus: het maken van vier nieuwe reddingsboten voor de KNRM. Voor de scheepsbouwers onder Andries Folmer is het een eer, want de KNRM moet er op kunnen vertrouwen dat de boot in kan worden gezet om mensenlevens te redden. De boten hebben de naam 'Van Wijk.'

Jachtbouwer uit Riis bouwt vier nieuwe KNRM-reddingsboten

In totaal komen er acht nieuwe boten: daarvan worden er vier in Hoorn en vier door Dok- en Scheepswerf Woudsend gemaakt. Dat laatste bedrijf laat de ruwbouw over aan Folmer. Voor hem was het een verrassing: "We hadden er niet op gerekend, omdat er eigenlijk altijd een vaste bouwer is voor de KNRM in Minnickendam. En het onderhoud gebeurt vaak in Woudsend bij Kuipers. Maar ze hebben hen gevraagd of ze bereid waren om ook schepen te bouwen. Wij hebben weer een goede band met Kuipers, zij vroegen ons om de casco's te bouwen."

"Gigantische opdracht"

De reddingsboot is 11,5 meter lang. Dat is niet heel groot, maar de boot is complexer dan een gewoon zeiljacht. "Hier zit in totaal tussen de 2.000 en 3.000 uur werk in, dus het is voor ons een gigantisch grote opdracht. Het gaat om vier schepen. We zijn hier maar met z'n zessen. Dat is ook een probleem in de scheeps- en jachtbouw: vakbekwaam personeel vinden. Met name in het aluminium, want die mensen hebben certificaten nodig. Het moet op hoog niveau."

Foto: Omrop Fryslân, Arjen Bosselaar

Er is ook strenge controle. "Voor ieder stuk metaal zijn ook certificaten, al het materiaal is voor aansprakelijkheid afgestempeld. De schepen waar de KNRM mee vaart zijn al zo'n 25 jaar oud. Nu heeft de KNRM de stap gezet om acht nieuwe schepen te bestellen."

Verslaggever Arjen Bosselaar praat met Andries Folmer

Foto: Omrop Fryslân, Arjen Bosselaar

Normaal gesproken maakt Folmer veel casco's voor aluminium zeiljachten, maar het bedrijf zet ook wel casco's voor reddingsboten voor windparken op zee in elkaar. Die moeten ook sterk zijn, omdat ze van een flinke hoogte naar beneden moeten vallen. "Wij bouwen alleen met aluminium, daar zijn de mensen ook in thuis. Het is specialistisch werk."

Schenking

Bijzonder is ook dat een van de boten wordt gefinancierd met een schenking. Folmer: "De KNRM is afhankelijk van donaties. Een oudere vrouw heeft geld voor een van deze boten geschonken. De reden is dat haar ouders voor de oorlog met een reddingsboot naar Engeland zijn gebracht. Uit dankbaarheid heeft ze een bedrag geschonken voor deze reddingsboten. Ik hoop dat ze nog eens in de gelegenheid is om hier te komen kijken."

Ook met de nieuwe boten wordt een oude traditie overeind gehouden: "Vroeger had je een kiellegging met houten schepen, toen legden ze een munt onder de mastvoet. Dat zou geluk geven, een behouden vaart. Dat willen ze bij de KNRM voortzetten. We hebben een euro in een potje op de kielbalk gelast."

De eerste Van Wijk moet aan het eind van dit jaar worden getest door KNRM-vrijwilligers.

Folmer legt uit dat het om specialistisch werk gaat

(Advertentie)
(Advertentie)