Onderzoeksraad: fatale helikoptercrash Aruba door manoeuvreprobleem

De oorzaak van de fatale crash van de NH90-gevechtshelikopter, die in zee bij Aruba neerstortte, roept nieuwe vragen op. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport dat woensdag gepubliceerd werd over de crash op 19 juli. Twee van de vier bemanningsleden, waaronder de de Leeuwarder Christine Martens, kwamen hierbij om het leven.
Een NH90-gevechtshelikopter © Shutterstock
Het ongeluk gebeurde tijdens het oefenen van de landing van de helikopter op het marineschip Zr. Ms. Groningen. Het schip was gestationeerd in het Caribisch gebied. Uit het onderzoek van de Onderzoeksraad blijkt dat de helikopter in problemen kwam doordat het toestel door het maken van een bocht op gelijke snelheid kwam met de wind. Het toestel kwam als het ware stil te hangen in de lucht.
"Er is dan veel extra vermogen nodig om de helikopter in de lucht te houden. De vlieger zette extra vermogen in, maar door de lage vlieghoogte was het onmogelijk om de ingezette daling nog op tijd te corrigeren. De helikopter verloor snel hoogte en raakte binnen enkele seconden te water."

'Grote inzet om collega's te redden'

De twee inzittenden achterin het toestel konden zichzelf bevrijden en werden uit het water gehaald. Vlieger Christine Martens uit Leeuwarden (34) en de tactisch coördinator die voorin de helikopter zaten, konden zichzelf niet op tijd losmaken van het toestel en verdronken.
Uit het onderzoek blijkt dat de bemanning van de Zr. Ms. Groningen grote inzet heeft getoond om hun collega's te redden. Vanwege de hoge golven en de beperkte capaciteit en toerusting aan boord is men daar echter niet in geslaagd.
In augustus stelden de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) al in een voorlopige conclusie vast dat de fatale crash niet het gevolg was van een technische of mechanische storing.
De Inspectie Veiligheid Defensie doet nader onderzoek naar de nieuwe vragen die het rapport over de toedracht oproept over de achterliggende factoren. "Deze vragen hebben betrekking op de opleiding en training van de bemanning, de keuze om met één vlieger per NH90-helikopter te vliegen en de keuzes die zijn gemaakt over de toerusting van het marineschip Zr. Ms. Groningen."