Waddenvereniging blij met stappen minister tegen nieuwe containerramp

27 nov 2020 - 06:40

De Waddenvereniging is te spreken over de stappen die minister Cora van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd om een nieuwe containerramp te voorkomen. Zo gaat ook Duitsland bij slecht weer containerschepen waarschuwen om niet de zuidelijke vaarroute net boven de Waddeneilanden te nemen.

Foto: Omrop Fryslân, Remco de Vries

Bovendien neemt de minister veel aanbevelingen over van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en zet se mankementen bij het vastzetten van containers internationaal op de agenda. "We zijn er superblij mee", zegt Ellen Kuipers van de Waddenvereniging. "Het ziet er goed uit."

Nu van alle kanten waarschuwing

In de praktijk betekent een van de maatregelen dat Duitsland nu hetzelfde beleid voert als Nederland. Kuipers: "Bij gevaarlijke omstandigheden komen er zúlke krachten op de schepen dat de routes boven de eilanden onveilig zijn. Nederland waarschuwde de schepen dan als de schepen boven Texel voeren richting het Oosten, maar schepen vanuit Duitsland naar het Westen werden niet gewaarschuwd. Nu wel."

De zuidelijke vaarroute wordt niet helemaal afgesloten, maar dat snapt Kuipers. "Als je alle schepen over de noordelijke route stuurt, zitten er ook weer nadelen aan. Die route is veel smaller."

De overheid moest een veel actievere houding aannemen en dat doet ze nu.

Ellen Kuipers fan de Waadferiening

Kuipers is vooral blij dat er eindelijk iets gebeurt. "Beide routes zijn echt onveilig. De Onderzoeksraad Voor de Veiligheid zei dat de Nederlandse overheid het Waddengebied niet goed beschermt. De overheid moest een veel actievere houding aannemen en dat doet ze nu. Bijna alle aanbevelingen worden overgenomen."

Zoe-akkoart

Maar niet alles lukt direct: sommige maatregelen moeten in internationaal verband worden afgesproken. Bijvoorbeeld om de grote containerschepen veiliger te maken en betere controles op het vastzetten van de containers. "De minister schrijft dat ze de komende jaren internationaal invulling gaat geven aan de maatregelen. Dat zijn mooie woorden, maar wij pleiten voor een soort Zoe-akkoord: met alle partijen een akkoord sluiten om deze aanbevelingen langjarig na te streven."

Want Nederland, Duitsland en Panama (het land van de MSC Zoe) hebben nu de containerramp meegemaakt, zegt Kuipers, maar voor die internationale aanpak moeten alle landen met schepen meewerken. "Dat is iets van de lange adem. Als er in het verleden iets gebeurde, kwam er een pact om allerlei maatregelen uit te voeren. Daarom willen wij nu ook alles vastleggen in een Zoe-akkoord. Nederland moet er heel hard aan trekken om alles uit te voeren wat hierin staat. Daarom moet alles worden worden afgesproken met onder andere reders en andere overheden."

"Ik slaap nog niet helemaal gerust"

Kuipers is dus grotendeels blij met de acties van de minister, maar ze mist wel iets: "Je kunt nooit een ramp helemaal voorkomen. Als al die lading in zee ligt, moeten we ook goed voorbereid zijn. Daarom moet er een rampenbestrijdingsorganisatie komen, die de schade kan beperken door alles zo snel mogelijk op te ruimen. Daarvoor liggen er al anderhalf jaar lang aanbevelingen. Ik vind het zorgwekkend dat er twee jaar na de ramp nog geen concreet plan ligt hoe je met containerschepen om moet gaan. Ik slaap nog niet helemaal gerust."

De MSC Zoe behoort tot de grootste containerschepen ter wereld. In de nacht van 1 op 2 januari 2019 verloor het schip ten noorden van de Waddeneilanden 342 containers. Kijk voor meer nieuws daarover op onze dossierpagina.

(Advertentie)
(Advertentie)