Duitsland waarschuwt containerschepen bij het Wad nu ook met slecht weer

26 nov 2020 - 22:10

Ook Duitsland waarschuwt containerschepen die boven de Waddeneilanden willen varen bij slecht weer om dat niet meer te doen. De Kustwacht in Nederland doet dat nu al, maar minister Cora van Nieuwenhuizen meldt nu dat ook schepen vanuit Duitsland deze waarschuwing zullen krijgen. Het maakt deel uit van een breed pakket aan maatregelen, waar de minister mee komt naar aanleiding van de ramp met het containerschip de MSC Zoe. Tijdens de ramp van begin 2019 sloegen 342 containers overboord.

Dútslân warskôget kontenerskippen by it Waad no ek by min waar

De Duitsers beginnen eind deze maand al met het geven van waarschuwingen. Het gaat dan niet alleen om de grote containerschepen, maar ook om twee type containerschepen die kleiner zijn. Daar wordt vaak goed naar geluisterd. Bovendien komen er meer maatregelen. De minister wil samen met Duitsland en Panama aansporen op een bredere analyse, om te kijken of de internationale regelgeving ook aangescherpt moet worden, met het oog op de schaalvergroting in de containervaart van de afgelopen 20 jaar.

Er zal ook bij de International Maritime Organisation worden gepleit voor nieuwe regels voor de stabiliteit van grote containerschepen. Bovendien moet er internationaal meer aandacht komen voor het goed vastzetten van containers, wat 'sjorren' wordt genoemd. In Nederland wordt hier extra op gecontroleerd. Ook wordt er gekeken naar een vorm van verkeersbegeleiding. Het gaat dan waarschijnlijk om een niet verplichte vorm van verkeersmanagement.

Vrijwilligers en militairen ruimen het strand op van Schiermonnikoog, in januari 2019 - Foto: Omrop Fryslân/Remco de Vries

Wat niet lukt, is het helemaal afsluiten van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden. Daarvoor moeten de Duitsers en de Denen meewerken en dat is niet zo gelukt, zo schrijft de minister aan de Tweede Kamer. De bemanning van de schepen moet ook beter in staat zijn in te grijpen. Nu weten ze bijvoorbeeld niet wat er aan dek gebeurt. Daarom moet er preciezere apparatuur aan boord komen, die aangeeft hoe scheef het schip komt te liggen. Met andere Europese landen zouden er afspraken gemaakt moeten worden over het beter rapporteren en terugvinden van containers die in zee belanden.

Schepen op de route van Duitsland naar Nederland - Foto: Omrop Fryslân, Remco de Vries

Verslaggever Remco de Vries

Trefwoorden: 
minister Tweede Kamer MSC Zoe
(Advertentie)
(Advertentie)