Brouwerijen moeten creatief zijn: online proeverij met pakketje thuis

29 okt 2020 - 13:09

Horeca en toeleveranciers zoeken nieuwe kanalen om hun goederen aan de man te brengen nu dat vanwege de coronamaatregels niet meer kan. Zo ontwikkelde de Friese bierbrouwerij Grutte Pier in Wyns een online proeverij en een spelletje dat mensen thuis kunnen doen.

Frans Filius - Foto: Omrop Fryslân, Gerrit de Boer

Sinds de invoering van de strengere coronamaatregels voor de horeca hebben de toeleveranciers van de horecabedrijven het ook weer moeilijk. Een groot gedeelte van de verkoop valt weg. En dus wordt er gezocht naar alternatieven.

Pakketje thuis

De brouwerij in Wyns heeft voor de online proeverij samenwerking gezocht met andere partijen in de horecasector. Tot nu toe hebben 250 deelnemers zich opgegeven voor de proeverij. Die krijgen een pakkketje met bier toegestuurd, maar ook met producten van die andere deelnemende bedrijven.

Na een goed zomerseizoen is het nu weer 'ho'

Voor Frans Filius, één van de eigenaren van de brouwerij, is het balen, maar ze zagen het wel aankomen, vertelt hij. De horecasluiting raakt het bedrijf financieel, al hebben ze toch nog wel een goed zomerseizoen achter de rug. Het was een gekkenhuis met een grote omzet. Een beetje rustiger mag ook wel, dacht Filius toen nog. Maar nu is het stil en als het zo doorgaat komt het niet goed.

Het bier moet weg

Filius' brouwerij zit nu met een partij bier dat weg moet, zodoende de samenwerking met onder andere een café in Leeuwarden en een biertroubadoer die ander werkeloos thuis zou zitten. "Je moet je bier kwijt, maar mensen willen ook leuke dingen doen."

Frans Filius, één van de eigenaren van de brouwerij

Trefwoorden: 
bier coronavirus
(Advertentie)
(Advertentie)