Gedeputeerde Fokkens: Friesenbrücke wordt gewoon opgeleverd in 2024

De spoorbrug Friesenbrücke over de Eems in Duitsland wordt gewoon volgens planning in 2024 opgeleverd. De provincies Fryslân en Groningen hebben dat te horen gekregen van de regering van het Duitse Niedersachsen.
Gedeputeerde Fokkens over de brug:
Fokkens oer brêge
Gedeputeerde Avine Fokkens is, net als sommige politici in Duitsland, eerder deze week wel geschrokken van het uitgelekte rapport van de Duitse rekenkamer over diezelfde Friesenbrücke. Volgens een scenario in dat rapport zou de brug niet in 2024 maar in 2030 worden opgeleverd. Volgens Fokkens kan daar geen sprake van zijn; Nederland en Duitsland hebben afspraken gemaakt over de bouw van de nieuwe brug.

Essentieel voor verbinding Harlingen-Hamburg

Het op tijd aanleveren van die nieuwe brug is volgens Fokkens essentieel voor de realisatie van de Wunderline, een snelle spoorverbinding van Harlingen naar Hamburg over Groningen en de Friesenbrücke. Ook voor de lobby voor de Lelylijn is een nieuwe spoorbrug tussen Weener en Leer essentieel, zegt de gedeputeerde.
De stikkene Friesenbrücke yn desimber 2015 © ANP
De oude Friesenbrücke is niet meer te gebruiken sinds een ernstige aanvaring in 2015. De plannen voor de bouw van een nieuwe brug werden gecompliceerd door extra eisen van scheepswerf Meyer Werft in Papenburg. Meyer Werft is een grote werkgever in Niedersachsen. Het bedrijf bouwt grote cruiseskippen en wil daarom een zo breed mogelijke doorvaart in de nieuwe spoorbrug.

Tientallen miljoenen duurder

Volgens de plannen van Deutsche Bahn wordt de nieuwe brug daarom een grote draaibrug. De plannen zijn de afgelopen zomer gepresenteerd aan omwonenden, zodat in 2021 met de bouw kan worden begonnen. In een uitgelekt rapport is het Duitse Bundesrechnungshof echter kritisch over zowel de planning als de begroting. De Duitse rekenkamer mist een maatschappelijke kostenbate-analyse in de plannen voor de Friesenbrücke. Bovendien zou de brug ook tientallen miljoenen duurder kunnen worden als geschat.
Het is echt aan de Duitsers hoe ze die verbinding realiseren.
Gedeputeerde Fokkens
"Als die brug echt veel duurder wordt, kunnen we dan niet beter pleiten voor een tunnel?", zei D66-statenlid Romke de Jong woensdag in Provinciale Staaten. "Daar gaan wij niet over", antwoordde gedeputeerde Avine Fokkens. "Het is echt aan de Duitsers hoe ze die verbinding realiseren." De gedeputeerde voegde eraan toe dat het ook voor de lobby voor de Lelylijn, de snelle spoorverbinding van Lelystad over Heerenveen en Drachten naar Groningen, essentieel is dat er gauw een nieuwe Friesenbrücke komt.
De Jong zou daarom graag zien dat Fokkens niet alleen in Den Haag, maar ook in Duitsland lobbyt voor de Lelyline. "Ik ben graag bereid om, samen met mijn collega Gräper van Groningen, een keer naar Hamburg te gaan. Maar het zou dan wel helpen dat er dan ook een duidelijke uitspraak ligt van de Nederlandse regering over de Lelylijn."

Zaak voor de langere termijn

De realisatie van de Wunderline, de directe spoorlijn van Harlingen naar Hamburg, is een zaak voor de wat langere termijn. Momenteel wordt in Groningen gewerkt aan het verbeteren van het spoor tussen de stad Groningen en de grens met Duitsland. Op dit moment houdt die spoorverbinding echter op bij het Duitse grensplaatsje Weener. De treinreiziger moet daar momenteel nog overstappen op een streekbus naar Leer om verder te komen. Voor een doorgaande en aantrekkelijke treinverbinding is een nieuwe Friesenbrücke daarom noodzaak.
Avine Fokkens over de Wunderline