'Schoolverlichting' nu ook in Leeuwarden: "Yoga integreren in het basisonderwijs"

Dit weekend begint op Club Yoga in Leeuwarden de opleiding 'schoolverliching', in samenwerking met de Nieuwe Yogaschool in Amsterdam. Eigenaar Johan Noorloos heeft zelf voor de klas gestaan en wist dat hij ooit yoga op school wilde brengen. Hij en zijn team leiden yogadocenten op in het leger, bij de politie en het bedrijfsleven. Maar het mooiste is om bij de kinderen te beginnen, vindt hij.
schoolverlichtingtv
In 2023 hebben we wereldwijd 2 miljoen basischoolkinderen bereikt met schoolverlichting
Johan Noorloos, yogadocent/trainer
Want wat zou het mooi zijn als je als kind al zou weten dat er een stilteplaats in jezelf zit. Zo vertelt hij. Dat je met alle prikkels, sociale media en prestatiedruk de rust in jezelf kunt vinden. Dat kinderen letterlijk en figuurlijk lekkerder in hun vel zitten. Dat is niet alleen goed voor de leerprestaties, maar ook voor de sfeer in de klas. Johan Noorloos vindt het nog steeds jammer dat hij dit zelf als kind nooit heeft geleerd. "Ik hoorde onlangs iemand zeggen dat dit een investering in het mens-zijn is".

Blij en gelukkig

Hij lacht als hij dat vertelt. In de hal van de Koningin Wilhelmina school in Leeuwarden, waar schoolverlichtingsdocent Asbjorg Ronner net een schoolverlichtingsles geeft in groep 2. Johan Noorloos weet waar hij over praat. Hij vertelt het rustig en met veel overtuiging. Johan Noorloos is geboren in Harlingen en heeft jaren voor de klas gestaan in Amsterdam.
Toen hij zich steeds meer en meer verdiepte in de wereld van yoga om yogadocent te worden paste hij het ook toe op de kinderen bij hem op school. Hij zag wat het effect was. Het verbetert de concentratie, het maakt kinderen blij en gelukkig, er wordt minder gepest, het zelfvertrouwen neemt toe, ze vinden meer rust in zichzelf. Hij opende zijn eigen yogaschool en stapte uit het basisonderwijs. Om nu soort van terug te komen met de schoolverlichting.

Te druk

Het is niet de bedoeling dat er alle keren een schoolverlichtingsdocent komt. Die komt een paar keer en geeft de docent tools zodat die het over kan nemen en kan toepassen. Want alleen dan kan het integreren in het schoolleven, Johan hoopt dat schoolverlichting zich als een olievlek over het land zal verspreiden.
Maar hebben leerkrachten het niet al druk genoeg? Ja, dat hoort hij ook vaak genoeg en hij weet dat ook uit eigen ervaring. Maar juist dan is het zo belangrijk om meditatie, yoga en mindfulness toe te passen. Want het effect is volgens hem dat alles dan net wat makkelijker gaat. Onderzoeken in het bedrijfsleven laten dat zien, zegt hij. Dat de prestaties toenemen en dat de creativiteit omhoog gaat.
De eerste resultaten van de schoolverlichting zijn positief. In Amsterdam loopt er al een pilot en ook op andere plekken in het land is er al ervaring met schoolverlichting. Wat hij en zijn team terughoren van de docenten, de ouders en de kinderen is dat het rust brengt en het de sfeer onderling verbetert.
© Omrop Fryslân, Miranda Werkman
Dit zou eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn in het ritme van de schooldag. "Gymnastiek werd 100 jaar geleden een verplicht vak op de lagere school. Het zou fantastisch zijn als yoga, meditatie en mindfulness een vast onderdeel worden van een dagritme. Waar je de dag mee kunt starten, hoe je dat kunt integreren in een gymles, hoe je het kunt gebruiken voor een toets".
Juist nu, zegt hij. Als je verbinding maakt met jezelf, maak je ook een andere verbinding met de mensen om je heen. "Dat je mag leren dat je je gevoel mag vertrouwen, dat je niet bent wat je denkt, dat je toeschouwer kunt zijn van al die gedachten die er vaak zijn."

Boom

In groep 2 van juf Anja hebben de kinderen intussen het verhaal gehoord van juf Asbjorg over gedachten die zijn als pluisjes. Dat je die weg kunt blazen, net als bij een bloem. Enthousiast blazen de kinderen de ingebeelde pluisjes weg. Een andere oefening is de wandelende boom. Op muziek lopen ze door de klas en zingen "ik ben een wandelende boom". Kyra, Julia en Maan vinden dat het allermooiste van de les. Maan vertelt dat ze zich 'leuker' voelt. Op de vraag waar ze dat dan voelt, zegt ze dat ze het op school zo 'leuker' vindt. Juf Anja vult aan. Ze ziet dat de kinderen rustiger zijn dan anders als ze naar de schoolverlichtingsles zelf mogen kiezen wat ze willen doen. En dat ze meer overleggen met elkaar. Een paar moeten hun energie kwijt, maar de meesten zitten na afloop met meer rust te tekenen of te kleien.

Droom

Terug naar de uitspraak dat dit een investering in het mens-zijn is. Johan Noorloos denk dat het echt zo is. "Ik kan 't zo vertellen, omdat ik het zelf zo duidelijk heb ervaren, dat je niet perse de hele dag als een kip zonder kop reageert op die stemmen in je hoofd of op al die dingen om je heen, dat het je in contact brengt met iets in jezelf, wat zo waardevol is wat misschien wel de kern is... Weet je, als je iets hebt gevoeld in je leven wat je heel erg goed heeft gedaan, dan geeft dat de grootste voldoening om dat met anderen te delen. En dat is mijn droom."
Kijk hieronder naar het langere verhaal van Johan Noorloos:
schoolverlichtingekstra