Heechlearaar sportpsychology: "De Vries moet misschien meer op zijn intuïtie vertrouwen"

Nyck de Vries moat him de kommende tiid echt bewize © Red Bull Content Pool
Om syn takomst yn de Formule 1 feilich te stellen, binne de kommende races krúsjaal foar Nyck de Vries. Omrop Fryslân leit syn kasus foar by Nico van Yperen, heechlearaar sportpsychology. "Zijn gretigheid kan hem in de weg zitten."
Van Yperen wurket oan de Ryksuniversiteit Grins en is in renommearre ûndersiker op it mêd fan motivaasje, stress en prestearjen yn de sport. Hy hâldt him dwaande mei de mentale kant fan sport en prestearje en skreau dêr ek in boek oer.

Nyck de Vries wrakselet en makket flaters dy't we net fan him wend binne. Kin dat wat mentaals wêze?

"Als hij atypisch gedrag vertoont, om het zo maar te noemen, is er iets aan de hand. Dat het nog niet goed gaat, is duidelijk. Hij is 28 jaar: dit zou wel eens zijn enige en laatste kans op Formule 1 kunnen zijn.
Met Nyck de Vries hebben ze bij AlphaTauri misschien gedacht dat hij, toch een redelijk ervaren coureur, min of meer direct garant zou staan voor goede resultaten."
Het kan zijn dat hij door de druk te veel gaat forceren.
Nico van Yperen
"Dat lukt vooralsnog niet. Met als gevolg dat er allerlei gedachten door zijn kop gaan spelen, wat kan leiden tot concentratieverlies of het maken van domme beslissingen.
Ik speculeer nu, want ik heb Nyck de Vries niet zelf gesproken. Maar het kan zijn dat hij door de druk te veel gaat forceren. Dat hij dingen doet die niet kunnen. Dat hij gaat overcompenseren. Of dat hij beslissingen neemt die hij onder normale omstandigheden niet zou nemen.
Juist doordat dit zijn enige kans is en hij het heel graag wil, kan zijn gretigheid hem in de weg zitten. Dat hij extra risico neemt, wat hem in de race fataal wordt."

Sit Nyck miskien ek te folle yn 'e holle, sit er te folle te prakkesearjen?

"Formule 1 is een bijzondere sport: in die zin dat het letterlijk levensgevaarlijk is wanneer je je géén zorgen maakt over hetgeen je aan het doen bent. Het 'in je hoofd zitten' wordt vaak als iets negatiefs uitgelegd, maar nadenken over relevante factoren kan je je juist ook helpen te presteren.
Nyck de Vries yn petear mei syn manager Guillaume Le Goff © Red Bull Content Pool
Zeker voor een coureur is dat belangrijk: je kent het circuit, je hebt je goed voorbereid en je weet waar je kunt inhalen. Op sommige circuits is dat nagenoeg onmogelijk. Stel dat je toch in de verleiding komt om in te halen op een plek waar dat niet kan, dan moet je je kop gebruiken om dat niet te doen. Je moet je strategisch plan uitvoeren en blijven nadenken."

Mar hoe sit it mei ôfliedende of sels negative gedachten?

"Afleidende gedachten helpen niet, maar het is onvermijdelijk dat die opspelen omdat je gedachten continu in de weer zijn. 'Mindful' bezig zijn met dat wat je moet doen, is de essentie in sport."
We neigen ernaar om veel over de consequenties na te denken, terwijl dat niet helpt om in het 'hier en nu' te presteren.
Nico van Yperen
"Helaas krijg je vaak meer afleidende gedachten naarmate het belang groter wordt. We neigen ernaar om veel over de consequenties na te denken, terwijl dat niet helpt om in het 'hier en nu' te presteren."

Wurdt de druk him te folle?

"Dat hij druk voelt, lijkt me evident. Niet alleen nu, die druk was er ook toen het seizoen begon. Zoals gezegd is dit waarschijnlijk zijn enige kans op Formule 1. Hoe gaat hij daarmee om? Je moet het race voor race nemen.
Nyck de Vries mei teambaas Franz Tost op de startgrid fan Bakoe © Red Bull Content Pool
Het kan handig zijn een duidelijk plan te hebben van wat wel en wat niet kan. Waar kun je inhalen? Visualiseer die situaties. Bereid je mentaal voor op alle scenario's.
Neem die start in Bakoe: hij had zich op die situatie kunnen voorbereiden en kunnen uitwerken hoe je in bepaalde situaties reageert. Dat is een manier om met de druk om te gaan, door gewoon te bedenken wat er allemaal kan gebeuren, en hoe je daarop gaat reageren. Voel je nog steeds druk, accepteer dan dat dat zo is en vertrouw op je voorbereiding."

Nyck hat yn tsjinstelling ta oare koereurs wat langer de tiid nedich om him in auto en in klasse eigen te meitsjen. Wêr kin dat oan lizze?

"Als hij dat in de vorige klassen ook had, is het niet raar dat hij ook nu die tijd nodig heeft. Probeer je maar eens staande te houden tussen de beste coureurs ter wereld. Elk foutje wordt afgestraft. Je kunt je nauwelijks iets permitteren."
Nei fiif grand prixs is De Vries noch puntleas yn de Formule 1. Syn bêste resultaat oant no ta is in 14e plak, dat er twa kear behelle. Dit wykein soe de grand prix fan Emilia-Romagna ferriden wurde, mar fanwege needwaar is dy ôfsein.
"Als je je al niet comfortabel voelt, hoe ga je dan het maximale uit de auto te halen? Als dat de rode draad in zijn carrière is, had het team dat ook kunnen weten."

Bysûnder is dat wannear't er ynfalt, hy der wol yn ien kear stiet en boppe ferwachting prestearret. Hoe is dat te ferklearjen?

"Als hij invalt en excelleert dan racet hij mogelijk meer op zijn intuïtie. Misschien is het probleem dat hij nu te rationeel bezig is. Coureurs op dit niveau hebben zoveel rijervaring, ze kunnen instinctief racen. Daar moet hij misschien meer op gaan vertrouwen.
Het kan dus zijn dat Nyck juist te veel bezig is met zijn voorbereiding. Dat hij daarmee zijn intuïtief rijden in de weg zit, waardoor hij niet één wordt met de auto. Bij de een biedt dat steun, om alles te visualiseren en te plannen, maar je moet ook je intuïtie vertrouwen. Als je al zo lang racet, weet je wat je moet doen. Als je er te veel over gaat nadenken, kan je er mogelijk meer last van hebben, dan dat het je helpt."