Rykswettersteat 'fielt de urginsje', mar it brêge-debakel sil noch jierren duorje

It oanpakken fan de minne brêgen oer it Prinses Margrietkanaal duorret noch jierren. Mar yn de tuskentiid binne wol maatregels nedich om de âlde brêgen lykas dy fan Twellingea begeanber te hâlden, jout Rykswettersteat oan.
Trochdat de A7 der út leit mei de akwaduktproblemen, wurdt de brêge by Twellingea oer it Prinses Margrietkanaal folle faker brûkt. "De kwaliteit van het asfalt is razendsnel afgenomen, dat moeten we echt gaan herstellen. Vrijdag frezen we het slechte deel weg en we brengen een nieuwe laag aan", seit Gijs Coenraads fan Rykswettersteat.
Coenraads seit wol mei klam dat de paralleldyk gjin offisjele omliedingsrûte is. "Daarmee is het eigenlijk een sluiproute. We willen de automobilisten ontmoedigen om deze route te nemen. Maar de toename van het verkeer zal blijven daar."
It wie noch in poepetoer om it nije asfalt foarinoar te krijen dat freed op de brêge dellein wurdt. "Het is ontzettend lastig om ergens asfalt te krijgen, de centrales zijn in deze vakantieperiode dicht. We hebben nog één in Den Bosch kunnen vinden. We zetten alles op alles om deze werkzaamheden uit te voeren vrijdag, want dat is ook nog de rustige periode."
'Hoogbejaarde brug'
Rykswettersteat neamt de brêge by Twellingea in 'hoogbejaarde brug.' "We hebben er prima onderhoud aan gedaan", seit Coenraads. "Maar de brug is gewoon aan het einde van z'n levensduur. De brug wordt ook vervangen door een nieuwe oeververbinding. Die staat op de planning, de procedures daarvoor zijn gestart."
Gijs Coenraads fan Rykswettersteat
En sa binne der dus ferskate brêgen dy't oan ferfanging ta binne. "Afgelopen jaar is er geld beschikbaar gesteld om al deze bruggen aan te pakken in de toekomst. De procedures lopen, maar duren nog wel jaren. Er wordt aan gewerkt. We hebben dagelijks gesprekken met bewoners en bedrijven in de regio en met de gemeenten en provincie. We voelen de urgentie allemaal."