Starum krijt nije wetterkearing: 125 meter 'schansbank'

Wetterskip Fryslân wurket by Starum oan in nije wetterkearing. In bysûnder ûnderdiel fan dy kearing, dy't 145.000 euro kostet, is de 'skânsbank' tusken de ferieningshaven en de Breefenne. It giet om in 125-meter lange betonnen bân mei houten sittingen.
Wetterskip Fryslân wurket oan de wetterkearing by Starum
"We zijn hier bezig om een deel van de regionale kering te verhogen en te versterken", seit Frodo Verberg, projektlieder fan Wetterskip Fryslân. "Dat gaat hier in Stavoren over ongeveer 500 meter. Het grootste gedeelte ervan, 375 meter, versterken we middels grondverhoging. Alleen hier tussen de huizen en de jachthaven is het zo smal, met grote bomen, dat de ruimte daarom te krap is om het met grond op te lossen."
Dêrom hat it wetterskip in betonnen wâl pleatst oer in breedte fan 125 meter. Dy wâl is heech genôch om takomstich heech wetter tsjin te hâlden. It boppeste part fan it betonnen gehiel bestiet út ôfwurke, betonnen blokken fan 900 kilo mei dêrtusken de houten banksitsjes.
It 'skânsbankje' by de jachthaven Starum © Omrop Fryslân, Casper Slotboom
De skânsbank ferwiist ek nei it ferline, want it hat de foarm fan de eardere skâns yn Starum. Verberg: "Toen we bezig waren met de uitwerking, dachten we dat het voor de jachthaven mooi zou zijn om een zitband te maken. Zo kan je in het seizoen genieten van het vertier dat hier in de haven is."
"We hebben in de geschiedenisboeken gekeken en aan de overkant was een schans. In de 17e eeuw was Stavoren een belangrijke haven. Bij de haven stonden verschillende schansen, verdedigingswerken die er voor zorgen dat Stavoren tegen vijanden en de wilde Zuiderzee beschermd is. De vorm van de jachthaven is gelijk aan de schans van de 17e eeuw. Die benadrukken we nu met deze zitband", seit Verberg.
Frodo Verberg, projektlieder Wetterskip Fryslân © Omrop Fryslân, Casper Slotboom
"We wilden graag die knipoog maken naar het verleden van Stavoren", seit de projektlieder. "Daarom brengen we aan het begin van de zitbank ook twee plaquettes aan, om uit te leggen hoe de vorm tot stand kwam." It wurk oan de kade is yn maart klear, dan sieddet de oannimmer as lêste stap it gers yn.
De fersterking fan de kearing wie tige nedich: "Eens in de zes jaar toetsen we alle regionale keringen op sterkte en op hoogte. Dat leidt tot een opgave. Deze opgave loopt tot 2027. We moesten 380 kilometer aan waterkeringen aanpakken. Nu zijn we ongeveer halverwege. Dit maakt daar onderdeel vanuit", seit Verberg.