COA richt helpdesk op voor vragen van gemeenten

30 sep 2015 - 12:01
  • Telefoan

Het COA heeft een helpdesk opgericht om de telefoontjes van gemeenten over de crisisopvang van vluchtelingen te kunnen beantwoorden. De afgelopen week kreeg de opvangorganisatie veel kritiek van burgemeesters over de informatievoorziening en de bereikbaarheid. Het COA zegt dat alle informatie die de gemeenten nodig hebben, beschikbaar is in het systeem van de veiligheidsregio's. Dat is een computersysteem dat ingeschakeld wordt bij een crisis. Zowel het COA als de gemeenten kunnen daarin kijken om informatie te vergaren.

Ook kunnen in dat systeem vragen gesteld worden. Maar omdat veel gemeenten er toch voor kiezen om te bellen, is het COA de voorbije dagen niet goed bereikbaar geweest, zegt woordvoerder Jan Willem Anholts. Om dat op te vangen, is de helpdesk opgezet.

Een ander punt van kritiek van onder meer de burgemeester van Harlingen, Roel Sluiter, was het late besluit over waar de vluchtelingen na de 72 uur noodopvang heen moeten. Anholts zegt dat dit niet eerder kan, omdat het maar om een korte opvangperiode gaat. "Wij hebben niet aan het begin van die 72 uur al in beeld waar de mensen daarna heen gaan."

Trefwoorden: 
Deel dit bericht op:
(advertinsje)
(advertinsje)