Nog één keer over de rotonde van Joure

De rotonde van Joure, wie kent hem niet. Deze week komt er een eind aan een icoon in Friesland. Vrijdag rijden de laatste auto's over wat nu nog de rotonde is. Daarna kan het verkeer gebruikmaken van het nieuwe verkeersplein met fly-overs. De rotonde heeft in de 44 jaar van zijn bestaan voor veel problemen en ongelukken gezorgd. Piet Dijkshoorn, voorheen van Rijkswaterstaat, was jarenlang projectmanager van de rotonde. "De rotonde was in de ongevallenstatistieken een zorgenkindje".
Het begin
In 1973 werd het knooppunt in gebruik genomen. De rotonde was eerst een kruispunt, maar door het drukkere verkeer was dat niet meer afdoende. In de jaren 70 waren er nog maar zeven rotondes in ons land, daarom was de aanleg van deze rotonde een bijzonder fenomeen. "Rotondes werden in de vijftiger jaren aangelegd om de capaciteit van een kruispunt te vergroten. Op een rotonde zou minder tijd verloren gaan dan bij een rechte kruising", zegt Dijkshoorn.
Onveilige situaties
Het nieuwe verkeersplein moest de oplossing zijn voor onveilige verkeerssituaties, maar zorgde in de praktijk voor veel ongelukken. Dijkshoorn: "In de jaren 1978, 1979 en 1980 werden op de rotonde 55 ongevallen geregistreerd." Dit kwam onder andere door de hogere snelheid, slecht zicht en voorrangsfouten. Maar Dijkshoorn noemt één hoofdoorzaak: "Men moest met teveel zaken bezig zijn: oprijdend en rondrijdend verkeer, borden lezen en oriënteren op de situatie. Dat was men niet gewend".
Drie grote aanpassingen
Rijkswaterstaat heeft naar aanleiding hiervan grote aanpassingen gedaan om de verkeersveiligheid en doorstroom op de rotonde te verbeteren.
1. De rotonde was driebaans, maar is in 1982 teruggebracht naar tweebaans. Dat had niet veel effect op het aantal ongelukken en leidde tot nog meer files.
2. Rijkswaterstaat bedacht in 1990 om de rotonde weer driebaans te maken en tegelijk de voorrangsregels om te draaien. Het verkeer op de rotonde kreeg nu voorrang. Maar ook dit was niet de oplossing.
3. In 2000 deed Rijkswaterstaat een laatste poging: er werden bypasses aangelegd. Het aantal ongelukken bleef echter hoog en het verkeer stond vaker en langer in de file.
Nieuw knooppunt
Uiteindelijk werd besloten tot de oplossing om de rotonde om te bouwen tot een volwaardig knooppunt met fly-overs. Hiermee moet het verkeer weer 10 tot 15 jaar vooruit kunnen. Daarom rijden er vrijdag voor het laatst auto's over de ronde van Joure.