Beter toezicht op keuringsinstanties zeilschepen

Het ongeluk met de afgebroken mast van het schip Amicitia, waarbij drie mensen om het leven kwamen, is voor minister Schultz van Haegen aanleiding om beter toezicht te houden op de keuringsinstanties voor zeilschepen. Dat schrijft ze in haar antwoord op vragen van het Leeuwarder Kamerlid Harry van der Molen en zijn collega Martijn van Helvert aangaande een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Ze stelt voorop dat keuring en toezicht nooit elk risico op ongelukken kan uitsluiten. Ze schrijft dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die zeilschepen moet controleren, prioriteit geeft aan de risicovolste categorieën. Voor het ongeluk met de Amicitia hoorde de bruine vloot daar niet bij.
Speciale inspecties
Naar aanleiding van het ongeluk heeft de ILT in 2017 op 24 zeilschepen speciale inspecties uitgevoerd naar goede certificaten voor mast en tuig. De Kamerleden vragen hoe die controles zich verhouden tot de controles en de groei van de sector in Duitsland en Denemarken. De minister zegt dat deze vergelijking niet makkelijk te maken is, omdat de Deense en Duitse schepen op zee varen en de bruine vloot in Nederland gerekend wordt tot de binnenvaart.
Workshops mastonderhoud
Minister Schultz van Haegen vindt dat er moet worden gezorgd voor de veiligheid van de passagiers. Waar de kennis binnen de sector onvoldoende is, moet die worden verbeterd, maar volgens de minister is dat de verantwoordelijkheid van de sector zelf. Ze heeft van de Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ gehoord dat er al initiatieven worden genomen, bijvoorbeeld een workshop mastonderhoud.
Vakkennis onvoldoende
Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt dat de vakkennis binnen de bruine vloot onvoldoende is. De minister moet de adviezen van de OVV nog bestuderen en zegt daar zo snel mogelijk op terug te komen.
Bij het ongeluk met de Amicitia kwamen in de haven van Harlingen op 21 augustus 2016 drie Duitse toeristen om het leven, toen een mast van het schip afbrak en op hen viel. Na onderzoek bleek dat de mast volledig doorgerot was, terwijl die in 2012 nog was goedgekeurd.