At the Watergate: een grote kans voor het muziekonderwijs

At the Watergate als het begin van een nieuwe toekomst in de muziek. In de kelder van het Atrium in Sneek lopen de oefenruimtes vol. Er zijn er maar liefst vier. In twee staan drumstellen te wachten. Een kleine jongen met een mooie kuif houdt de stokjes al vast. Hij kan niet wachten op zijn eerste les.
Door Hayo Bootsma
Het is precies dit beeld dat muziekdocent Henk Romers blij maakt. Kinderen met een passie voor muziek. Hij is zelf jazzmuzikant en geeft al jaren les. De komende maanden is hij bezig om zijn leerlingen klaar te stomen voor het festival At the Watergate. Dat is de naam van het European Youth Music festival 2018. Een groot internationaal muziekconcours dat in mei in Sneek wordt georganiseerd. Het is onderdeel van Leeuwarden Fryslân 2018, culturele hoofdstad. Op het laatste moment is het in het bidbook gezet, tot groot enthousiasme van de organisatie van LF2018. Zevenduizend jongeren uit heel Europa komen naar de Zuidwesthoek om daar een weekend lang in tal van dorpen de pannen van het dak te spelen. In Sneek zijn ze al druk bezig met de voorbereiding. Met de logistieke kant, bijvoorbeeld het onderdak regelen, maar ook om nieuwe muzikanten uit de eigen regio klaar te stomen om mee te spelen op een van die tientallen podia die op de dagen rond Hemelvaartsdag, van 8 tot en met 11 mei, in verschillende dorpen en steden in Súdwest-Fryslân worden opgebouwd.
Ook in de oefenruimte van Kees Romers is het een drukte van belang op woensdagmiddag. Jongetjes van een jaar of tien pakken de instrumenten uit de tas en maken zich op voor de les. Ze horen bij een van de bands die zullen optreden op At the Watergate. De jongens delen een diepe passie voor muziek. Saxofonist Eise is duidelijk: : “Ik vind het fantastisch. Muziek maken is gewoon superleuk.” Hij verwoordt wat de andere bandleden denken. Ze kunnen niet zonder muziek, zonder mogelijkheid om te spelen. Het raakt Kees Romers duidelijk. Als hij praat over muzikanten, neemt de emotie toe. “Ik heb twee meiden acht jaar lang mogen begeleiden. Nu zijn ze uitgevlogen en zitten ze in de vooropleiding van het conservatorium in Amsterdam. Beter kan eigenlijk niet, het is de top van Nederland.” Kwijt is hij de dames niet. Ze spelen nog mee in de band Soundboxx, die hij eveneens begeleidt in aanloop naar At the Watergate.
Muziekeducatie
Het festival begint langzamerhand te leven. De organisatie achter de schermen neemt steeds meer tijd. Regel maar eens voor zevenduizend mensen onderdak en eten. Maar het lukt, weet directeur Lieuwe Toren van het Kunstencentrum in Sneek. Hij houdt zich bezig met die organisatie. Toren ziet het festival als een grote kans. “Dit is het moment om de muziekeducatie onder de aandacht te brengen”, zegt hij. De organisatie zet dan ook vol in op het basisonderwijs. Kinderen worden daar uitgenodigd om muziek te maken. Dat gebeurt volgens Toren nu te weinig. “Kinderen luisteren nu naar muziek. Dat moet anders. Ze moeten het maken. Dan kunnen wij muzikanten kweken.” En dat gebeurt op dit moment. Muziekdocenten geven les in de klas en proberen de kinderen enthousiast te maken.
Het klinkt Kees Romers als muziek in de oren. “Het muziekonderwijs heeft die impuls nodig. Je ziet dat het festival daar nu al voor zorgt. Het inspireert kinderen en geeft een enorme boost aan de deelnemers.” Romers vindt ook dat het onderwijs anders moet. ”Het traditionele muziekonderwijs staat gewoon onder druk. De impuls van de organisatie van dit European Youth Festival is echt nodig om de toekomst te verzekeren. Want muziek maken is goed voor de ontwikkeling van de kinderen en het betekent ook emotioneel veel voor de makers.” Zijn hoop is dan ook dat de investeringen die nu worden gedaan in de muziek, worden doorgezet. Dat er weer anders wordt gekeken naar muziekonderwijs en dat er meer van in de praktijk wordt gebracht. Leeuwarden Fryslân 2018 en At the Watergate helpen daar goed bij. “De jeugd kijkt naar elkaar en begint te leren. Want ze willen beter zijn. Zo’n festival brengt het beste in de muzikanten naar boven.”
Plezier in het spelen
In de oefenruimte onderin het kunstencentrum is dat al duidelijk te horen. De jamsessie van Soundboxx zo vlak voor de echte repetitie is al een feest voor oor en oog. Je kunt zien dat de muzikanten plezier hebben als ze aan het spelen zijn. Op de achtergrond kijkt Kees Romers toe. Ze worden beter dan hij zelf had verwacht, lijkt het. Maar hij straalt ook berusting uit. Want zijn doel met hen is bereikt. Nu wacht de volgende generatie. De generatie die nu nog op de basisschool zit en moet worden meegenomen in het enthousiasme van de mensen die nu spelen. Die straks moeten stralen, op talloze podia in de Zuidwesthoek bij At the Watergate.
Meike Brandt uit Wijckel bijvoorbeeld, zij wil daar stralen. Ze zit nog maar net bij Soundboxx. Meike ziet een toekomst in de muziek. Daar ligt haar hart, daar kan ze haar gevoel goed kwijt. “Als ik ermee kon trouwen, deed ik het meteen.” At the Watergate is voor haar weer een notitie in het muziekboekje in haar hoofd. “Het wordt heel groot,” zegt ze. “Het is een nieuwe ervaring waar je beter van wordt. Het kan mij niet snel genoeg komen.” De liefde die ze voor haar professie heeft, die passie, hoopt ze met Soundboxx uit te stralen naar haar publiek in mei. Het jongetje dat zit te wachten op zijn eerste drumles, weet wat zijn toekomst is. ”Beter worden dan Cesar Zuiderwijk! Dat is de held van m’n moeder.” Hij loopt weg en de deur gaat dicht. En ook al is het nog maar zijn eerste les, dwars door de deur heen kun je horen dat hij er vol voor gaat!