Online opgelicht? Het geld ben je kwijt!

Mensen die via internet een product hebben besteld en dat niet hebben gekregen, krijgen in bijna ieder geval hun geld nooit meer terug. Dat blijkt uit een onderzoek van de regionale omroepen en de NOS onder ruim 1.700 gedupeerden. Ook over de afhandeling van de aangifte door de politie zijn mensen niet tevreden. Van de mensen die moesten wachten op hun bestelling, zegt ruim negen van de tien hun geld definitief kwijt te zijn. Volgens het CBS waren in 2016 ongeveer een half miljoen mensen de dupe van koopfraude.
Het grootste deel van de verkoopfraude vond plaats bij kleren, computers en tickets. In de helft van de gevallen ging het om een bedrag van boven de honderd euro.
Ontevreden over afhandeling
Veel mensen zijn ontevreden over de afhandeling van hun aangifte. "Aangifte gedaan bij de politie met alle gesprekken, telefoonnummer, rekeningnummer en het IP-adres. Nooit meer wat van gehoord.", zo schrijft een vrouw die een nepkaartje had gekocht. Maar een aantal mensen zeggen dat de politie een onderzoek heeft gestart naar aanleiding van hun aangifte.
Volgens de politie klopt het dat maar een klein deel van de aangiften leidt tot een onderzoek. In 2016 leidde een op de vijf aangiften van internetfraude tot een strafrechtelijk onderzoek. De politie heeft in dat jaar ook 346 onderzoeken gedaan, 500 verdachten geïdentificeerd en ruim 1700 bankrekeningen geblokkeerd.
Meer dan de helft van de gedupeerden zegt de aankoop via Marktplaats te hebben gedaan. Volgens een woordvoerder van Marktplaats komen er elke dag 75 meldingen binnen van oplichtingen van de ruim 80.000 dagelijkse transacties. Wanneer er meerdere meldingen komen, blokkeert Marktplaats het profiel van die gebruiker. Ook werkt de website samen met de politie om oplichters op te sporen.
Via de websites van de regionale omroepen werden de afgelopen weken een oproep gedaan aan mensen die ervaringen hebben op gebied van online oplichting. Ruim 4.500 mensen deden mee, van hen waren er 1.700 die als koper opgelicht werden.