UWV wil gebruik Fries toch toestaan bij klantenservice

Uitkeringsorgaan UWV wil nu toch toestaan dat haar Friese klanten bij de klantenservice in hun moedertaal terecht kan. Tot nu toe was het voor medewekers van UWV niet toegestaan om telefoontjes in het Fries ook in die taal beantwoorden. Ook niet als de medewerker de Friese taal wel machtig is. Volgens een woordvoerder van het UWV was dit praktisch niet mogelijk omdat het gesprek vanwege kwaliteitsbewaking door andere UWV-deskundigen, die geen Fries verstaan, op inhoud worden beoordeeld.
Het UWV heeft twee contactcentra in Goes en Groningen, waar alle telefonische vragen uit het hele land worden behandeld. Na protesten van Friezen die zich niet willen aanpassen, is de organisatie nu toch in staat om hun taalbeleid aan te passen. Volgens woordvoerder Jacomien Begeman zullen de restricties voor het personeel worden aangepast, zodat Friestalige medewerkers van het UWV voortaan Friese klanten in hun eigen taal antwoord kunnen geven.