Sukses by Omrop Fryslân

Omrop Fryslân hat yn Fryslân in hiel grut oantal en in grut ferskaat oan advertearders. Hjir fine jo de suksesferhalen fan advertearders dy’t gebrûk makke hawwe fan de advertearmooglikheden fan Omrop Fryslân op radio of tv.

Het succes van Bedderie de Boer

Je hebt in Friesland twee soorten Friezen: de import Fries die het Fries heeft moeten leren en de geboren Fries. Allemaal zingen ze de slogan luidkeels mee. Goed guod en net djoer, het zegt ook iets over onszelf. Zoals mensen bij ons in de winkel komen voor een scherpe prijs op ons producten, zo houden wij daar ook van. Omrop Fryslân is altijd scherp in die prijs. Adverteren doen we ook wel eens bij andere media, maar minder structureel. En die slogan, die moet je gewoon horen, en dan zijn we bij Omrop Fryslân toch echt op de beste plek.

Bedderie de Boer is dè slaapspecialist van Noord-Nederland. Dit familiebedrijf in Heerenveen bestaat al sinds 1960. De slaapadviseurs van Bedderie de Boer zijn specialisten op het gebied van slaapsystemen en slaapcomfort. En als de wekker gaat? Staat natuurlijk Omrop Fryslân Radio aan.

Je reclameboodschap slim inzetten, dat is wat Bedderie de Boer doet. Belt een dorpsfeest voor sponsoring? Geen probleem, maar dan wel ieder half uur de boodschap laten horen. Het gevolg: iedereen heeft een fantastisch feest en roept tot diep in de nacht 'Bedderie de Boer, goed guod en net djoer'.

www.bedderiedeboer.nl

 

Het succes van Regiobank

"Onze radioreclame in het Fries op Omrop Fryslân zorgde ervoor dat Regiobank in Fryslân veel meer naamsbekendheid kreeg dan in de rest van Nederland. Dat is de reden geweest voor Regiobank om ook in de andere provincies op de regionale zenders in de eigen streektaal reclame te maken. Zo zie je hoe een marketingtechnische goede zet van een zelfstandige Friese onderneming reflecteert op de rest van Nederland. Van het Achterhoeks tot het Limburgs werden er door Regiobank reclames in de eigen streektaal uitgezonden. Televisiereclame was al net zo succesvol voor ons. Je merkt gewoon dat het gezien wordt. Mensen herkennen je en reageren erop. Het heeft voor ons als Regiobank groei opgeleverd. Mensen die niet tevreden waren over hun bank kwamen bij ons omdat ze van ons gehoord en gezien hadden bij Omrop Fryslân."

www.regiobank.nl

 

Joop Zandberg

Fietsverkoop is van het weer afhankelijk. Zodra het lonkt om naar buiten te gaan, staan de mensen bij ons in de winkel. Wij spelen daar natuurlijk op in door van februari tot oktober veel te adverteren. Dat doen wij bewust bij maar één medium, want je kunt maar één ding goed doen is mijn gedachte. De Omrop is voor ons daarvoor het meest geschikt. Het publiek van de Omrop, dat is ook ons publiek. Vanaf 35+ komt er weer tijd voor televisiekijken, fietsen, de basisdingen in het leven. Het zijn vaak de mensen die vroeger al om een kinderfietsje kwamen, die dan terugkomen voor hun eigen kinderen. Ik ben er van overtuigd dat dat door de reclames komt. Je bent een paar seconden in beeld en mensen herkennen je zoveel jaar later nog. Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe je je reclamespot neerzet. Een creatief persoon bedacht voor ons de campagne met 'oooh Joop'. Mensen vergeten dat nooit weer. Ik krijg het nog bijna iedere dag te horen.

www.joopzandberg.nl

 

Meulen & Baarsma

‘Ik bin Durk en ik hâld fan myn wurk.’ Wie heeft het niet gehoord? En als dat niet het geval is dan heeft u zeker Foppe de Haan, Epke Zonderland of boer Jan of boer Gerrit wel in een bed van Meulen en Baarsma zien liggen. Of Rutger Hauer die als Floris na 500 jaar eigenlijk wel eens wil slapen. ‘De televisiespots hebben ons veel gebracht’, zegt eigenaar Dirk van der Meulen. ‘De herkenning, de laagdrempeligheid. Dat werkt gewoon. En Omrop Fryslân is een professionele omroep die hoog aangeschreven staat. Dat straalt op je af.’ De grootste klapper maakte van der Meulen toen het filmpje met boer Gerrit en zijn Inge landelijk nieuws werd. ‘De verhouding raakte uit en toen stond de hele landelijke media op de stoep. Dat was de slagroom op de koffie.’ Van der Meulen adverteert ook via Omrop Fryslân radio. ‘De luisteraars en kijkers van de Omrop zijn onze doelgroep. Dat past.’ Het gaat Meulen en Baarsma ook in deze mindere tijden nog altijd goed. Daar zullen de spotjes een rol in spelen’, denkt van der Meulen.

www.meulenenbaarsma.nl

 

HairReset Jantien

Hairreset Jantien in Harkema is gespecialiseerd in haarwerken en de behandeling van hoofdhuidproblemen. Een serieuze zaak. En dat is terug te zien in de spotjes op Omrop Fryslân. Sober, to the point. Geen overdaad. Adverteren bij Omrop Fryslân is een bewuste keuze voor Jantien. ‘We doen bewust tv en geen radio. Zien is heel belangrijk met plaatjes van de haarstukken. Ik merk het effect van de spotjes, het bereik is groot, veel groter dan bij de kranten en onze klantenkring wordt steeds breder. Ik ben er erg tevreden over.’ Jantien Stienstra-Kok zit al 40 jaar in het vak. HairReset Jantien richt zich vooral op haarwerken en hoofdhuid problemen. Serieus, kwaliteit en aandacht daar draait het om.

www.hairresetjantien.nl

 

Restaurant de Grote Wielen

'Naamsbekendheid. Dat hebben de reclamespotjes bij Omrop Fryslân Radio allereerst voor mijn bedrijf opgeleverd.' Dat zegt Kees Jansma, sinds 16 jaar eigenaar en uitbater van Restaurant De Grote Wielen, vlak onder Leeuwarden. 'Ik merk bijna elke dag dat mensen mijn zaak kennen van de radio. Vaak al bij het reserveren, dan zeggen ze dat ze de naam op Omrop Fryslân hebben gehoord.' Vanwege de crisis heeft Jansma de reclameactiviteiten de laatste tijd een stukje teruggebracht, maar denkt er niet over na om ook met de radio op te houden. 'Reclame van mond tot mond blijft de beste manier om klanten binnen te halen. Maar daarna is radio absoluut nummer een. Herhaling daar gaat het om. Dat werkt en daar moet je niet mee ophouden.' Jansma kijkt ook met een schuin oog naar de reclamespotjes op de televisie. 'Ik doe het nog niet, maar denk er wel eens, waarom eigenlijk niet. Het zou in de toekomst zomaar eens kunnen.' De Grote Wielen is te vinden aan de weg van Hardegarijp naar Leeuwarden. Naast een restaurant en zalen voor vergaderingen en partijen, heeft het bedrijf nog een haven met ligplaatsen, een rondvaartboot, een paintballbos en sinds kort ook nog twee chalets in de verhuur.

www.grote-wielen.nl

Spiler wurdt laden
 
Spiler wurdt laden

Rederij Doeksen

Rederij Doeksen makket al jierren reklame by Omrop Fryslân. De skipstoeter en de seefûgels sitte hast yn alle spotsjes. Dàt is de Doeksen-styl. Fryslân is in belangryk doelgebiet. De spots binne geregeld te hearren en te sjen op radio en televyzje. “It eilân stiet dêryn hast altyd sintraal” seit marketing- en akkountmanager Annemieke van Dam. “Doeksen is in middel om nei it eilân te gean. It giet om it eilân en de oantreklikheid dêrfan. De spotsjes binne dêrom faak keppele oan arranzjeminten”.

Toch is der troch konkurrinsje wol wat feroare. De aksje fan dizze simmer mei in kaartsje nei Skylge foar fjouwer euro giet om it boadskip, mar ek om de namme Doeksen. “Sûnder reklame is sa’n aksje net mooglik”, wit Annemieke. Se is tefreden oer de respons. “Hiel tefreden. Omrop Fryslân hat in grut berik fia radio en televyzje. Dat fernimme we. En de gearwurking mei de Omrop is hiel noflik. Wy geane der foaral mei troch”.

Rederij Doeksen ûntstie yn 1908 as bergings- en sleepbedriuw. Sûnt 1923 fersoarget it bedriuw de feartsjinsten op Skylge en Flylân. It seehûntsje Doekie foarmet it bekende logo. It haadkantoar stiet op Skylge.

www.rederij-doeksen.nl

Spiler wurdt laden
 
Spiler wurdt laden

Jansma Burdaard

De commercials van Jansma Burdaard en Rients Gratema mogen gerust legendarisch genoemd worden. Weet u nog wel? Gratema die naar Ameland gaat en zijn buurman uitlacht die druk is met het schilderen van zijn kozijnen. De commercial trok grote aandacht in de jaren negentig op de radio en werd later een begrip op televisie. ‘De groei van het bedrijf is daar mede aan te danken’, weet oprichter en eigenaar Symen Jansma. Al bij het eerste spotje was er een man die ons opbelde en zei dat hij naar Ameland wilde. Wij hadden niet eens in de gaten wat hij bedoelde. Mijn vrouw zei nog, wij zijn geen reisburo.’Jansma is ervan overtuigd dat hij niet zonder reclame op radio en televisie kan. ‘Ik durf het niet aan. Het maakt je sterker. Bedrijven met een bekende naam pakken de draad na een slechte tijd makkelijker weer op. En dat het ons nu in deze crisistijd nog goed gaat heeft er zeker mee te maken. Ik maak geen reclame omdat ik het geld graag wil uitgeven. Het levert echt wat op.’ Jansma Burdaard begon in de jaren tachtig met de levering van kunststof kozijnen. Vanaf 1994 maakt het bedrijf de kozijnen zelf. Jansma levert daarnaast deuren, schuifpuien, serres, dakgoten en gevelbekleding.

www.jansmaburdaard.nl

 
Spiler wurdt laden

Terra mannenmode

Pake út Jirnsum begong yn 1888 te suteljen mei de hûnekarre. 125 jier letter stiet der in prachtige mannemoadewinkel op De Jouwer. Mar de filosofy is net feroare. Leechdrompelich, hege service en freonlike meiwurkers. Dêr leaut eigener Hille Terra yn. En dat is yn de spotsjes ek werom te finen. Fleurich en mei in moai stikje muzyk. Tichtby de minsken.

Terra advertearret op radio en televyzje. Net bûn oan aksjes. Terra: “It is in stikje stipe, it giet om de herkenning, de namme. Yn ús reklame is deselde persoan te sjen mei ferskillende klean oan: saaklik, sportyf, der op út, ûnder it motto: ik slagje dêr altyd”. Terra hat in eigen webside, mar advertearret fierder net op ynternet. Mei it advertearjen yn kranten is er ek ophâlden. De spotsjes wurkje. “Ik ha der in goed gefoel by. We sitte dit jier yn de plus. Dat hat ek mei de reklame te meitsjen. It publyk fan Omrop Fryslân is in goede doelgroep foar ús: in bytsje behâldend en trou”.

Terra Mannenmode bestiet dit jier 125 jier. De winkel rjochtet him benammen op it midden en middelhege segmint. Terra Mannenmode fine jo oan de Midstrjitte 91-93 op De Jouwer.

www.terra-mode.nl

Spiler wurdt laden
 

Vragen of interesse?

058-2997878reklame@omropfryslan.nl
(advertinsje)
(advertinsje)